رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از افزایش بی‌ضابطه ایرلاین‌ها و ضعف نظارت بر قیمت‌گذاری بلیت هواپیما، گفت: در شرایط فعلی، سفر هوایی عملاً به خدمتی ویژه برای قشر محدودی از جامعه تبدیل شده و بخش عمده مردم از آن محروم شده‌اند.

۹۰ درصد مردم امکان استفاده از هواپیما را ندارند / ضعف مشهود نظارت بر قیمت‌گذاری بلیت هواپیما

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به وضعیت صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور، گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا معمولاً دو تا سه ایرلاین اصلی فعالیت دارند، اما در ایران به‌صورت مداوم مجوزهای جدید صادر می‌شود و تعداد ایرلاین‌ها به بیش از ۳۰ تا ۴۰ شرکت رسیده است.

وی افزود: کمیسیون عمران با افزایش بی‌ضابطه تعداد ایرلاین‌ها مخالف است و معتقدیم به‌جای گسترش کمی، باید ایرلاین‌های موجود تقویت و پشتیبانی شوند. البته نگاه ما انحصاری نیست، اما در کنار حمایت، نظارت جدی بر کیفیت خدمات و قیمت‌گذاری بلیت‌ها ضروری است.

رضایی‌کوچی با تأکید بر ضرورت رتبه‌بندی ایرلاین‌ها تصریح کرد: کیفیت ناوگان هوایی، عمر هواپیما، سطح خدمات و میزان تأخیر پروازها باید در قیمت بلیت‌ها تأثیرگذار باشد. نمی‌توان بلیت هواپیمای فرسوده با خدمات ضعیف را هم‌قیمت هواپیمای نو با خدمات مناسب به مردم فروخت.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به آزادسازی قیمت بلیت در برنامه هفتم توسعه گفت: اگرچه قیمت‌گذاری به‌صورت رسمی آزاد شده، اما این به‌معنای رهاسازی کامل بازار نیست. ما بر تشکیل «شورای عالی هواپیمایی» تأکید داریم؛ شورایی که سیاست‌گذاری کلان حمل‌ونقل هوایی را بر عهده داشته باشد و بر قیمت‌ها نظارت کند.

وی ادامه داد: نظارت فعلی بر قیمت بلیت‌ها کافی نیست و نتیجه آن حذف تدریجی اقشار متوسط و ضعیف از سفرهای هوایی است. امروز عملاً کمتر از ۱۰ درصد جامعه توان استفاده از هواپیما را دارند و ۹۰ درصد مردم از این امکان محروم شده‌اند.

رضایی‌کوچی در پایان تأکید کرد: اگر این روند اصلاح نشود، صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور به‌جای خدمت‌رسانی عمومی، در اختیار درصد محدودی از جامعه قرار خواهد گرفت که این موضوع با عدالت اجتماعی و سیاست‌های کلان کشور همخوانی ندارد./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha